کانون توحید چهاربرج مسجدالهادی
 
 
لوگوي ما

هشت نقطه نورانی شهادت گل یاس خانه تکانی حدیث چشم چرانی آموزنده ترین مستند های جهان سلام برکاروان کربلا احادیث بسیار جالب خیانت نکردن به خدا خوب وبدخدا درمحضرقرآن احکام خریدوفروش نامه به رهبر رهبر دربیمارستان یاامام رضا آزادی ودانشگاه شرایط ظهور

شهادت جانسوزانه امام صادق(ع)رااول خدمت حضرت ولی عصر(عج)،

مقام معظم رهبری وبه تمام شیعیان تسلیت عرض مینایم.

 

امام صادق علیه السلام فرمودند:
أَقرَبُ ما یَکُونُ العَبدُ إلَی اللهِ وَ هُوَ ساجِدٌ
نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

 

الإمام الصادق عليه السلام ـ فيما وَعَظَ لُقمانُ ابنَهُ ـ : صُم صَوماً يَقطَعُ شَهوَتَكَ ، ولا تَصُم صَوماً يَمنَعُكَ مِنَ الصَّلاةِ ؛ فَإِنَّ الصَّلاةَ أحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنَ الصِّيامِ . 

امام صادق عليه السلام ـ در بيان نصايح لقمان عليه السلام به پسرش ـ : روزه اى بگير كه شهوتت را قطع كند و روزه اى نگير كه از نماز، بازت دارد؛ زيرا نماز ، نزد خدا محبوب تر از روزه است.

 

امام صادق(ع):

ملازم تلاوت قرآن باشید زیرا درجات ( مومن در ) بهشت به تعداد آیات قرآن است ، و زمانی که قیامت بر پا گردد به قاری قرآن گفته می شود ( قرآن بخوان و بالا برو ) پس هر آیه ای که می خواند یک درجه بالا می رود .

 



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:شهادت,امام صادق,حدیث,ایمه بقیع,غربت بقیع,سوختن خانه,امام ششم, توسط کانون توحید

سوال: آيا فروش خون به کسى که از آن استفاده مى کند، جايز است؟

جواب: فروش خون اگر به قصد عقلايى مشروع باشد، اشکال ندارد.

 

سوال: خريد و فروش کالاهاى امريکايى چه حکمى دارد و آيا اين حکم

شامل همه کشورهاى غربى مثل فرانسه وانگلستان هم مى شود؟

و آيا آن حکم مخصوص ايران است و يا در همه کشورها جارى است؟

جواب: اگر خريد کالاهاى وارداتى از کشورهاى غيراسلامى و استفاده از آنها

باعث تقويت دولتهاى کافرو استعمارگرکه دشمن اسلام و مسلمين هستند،شود

ويا قدرت مالى آنها را براى هجوم به سرزمين هاى اسلامى يا مسلمين درسرتاسر

عالم، تقويت نمايد، واجب است که مسلمانان از خريد و بکارگيرى واستفاده ازآنها

اجتناب کنند، بدون اينکه فرقى بين کالايى با کالاى ديگر و دولتى با دولت ديگر از

دولتهاى کافرى که دشمن اسلام و مسلمين هستند، وجود داشته باشد و اين حکم

هم اختصاصى به مسلمانان ايران ندارد.

 

سوال: آيا خريد توليدات شرکتهاى يهودى يا امريکايى يا کانادايى با وجود اين

احتمال که شرکت هاى مزبور به تقويت دولت اسرائيل مى پردازند، جايز است؟

جواب: اگر خريد و فروش اين توليدات موجب تقويت دولت حقير و غاصب اسرائيل

شده و يا در راه دشمنى با اسلام و مسلمين بکار مى روند، خريد و فروش آنها براى

هيچکس جايز نيست و الا اشکال ندارد.

 

سوال: آيا وارد کردن کالاهاى اسرائيلى و ترويج آنها جايز است؟

در صورتى که اين کار هرچند بر اثر اضطرار صورت بگيرد، آيا فروش آنها جايزاست؟

جواب: بايد از معاملاتى که به نفع دولت غاصب اسرائيل که دشمن اسلام و مسلمين

است،خوددارى شود و وارد کردن و ترويج کالاهاى آنان که از ساخت و فروش آن

سود مى برند،براى هيچکس جايز نيست و همچنين براى مسلمانان هم خريد آن

کالاها به خاطر مفاسد و ضررهايى که براى اسلام و مسلمين دارد جايز نيست.



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 شهريور 1393برچسب:, توسط کانون توحید

 


1: سوال: آيا خوردن ميگو حلال است و اگر حلال است؟

              شرط تذكيه آن مردن در خشكى است؟

   جواب: خوردن ميگو حلال است و تذکيه آن مانند تذکيه ماهى مى باشد.

 

2: سوال: آياخوردن ماهى هاى كوچك به صورت زنده حلال است؟

    جواب: خوردن نوع حلالِ آن اشكال ندارد.

 

3: سوال: آيا خوردن محتويات صدف دريايى حلال است؟                                                         
   جواب: حلال نيست.

 

4: سوال: وقتى شكم ماهى بزرگى را كه صيد كرده بوديم شكافتيم،

             چندين ماهى كوچك از نوع ديگر به شكل بى جان ديده شد كه

             بعضى بليعده شده و سالم بودند وبعضى تكه تكه شده بودند

             آيا خوردن آن ها حلال است؟
                                                                                                                                                        جواب:    ازخوردن ماهى هاى داخل بدنش كه مرده خارج مى شوند ونمى دانيدموقع 

            صيد در شكم ماهى زنده بوده و در خارج آب مرده اند، اجتناب كنيد.

 

 

 

 



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 23 مرداد 1393برچسب:احکام,احکام دریا,احکام ماهی ومیگو,احکام صدف, توسط کانون توحید

تراشیدن ریش و استفاده از کروات چه حکمی دارد؟؟؟:

حضرت آیت الله خامنه ای: تراشیدن ریش حرام است علی الاحوط و از پوشیدن کروات اجتناب شود.

حضرت آیت الله بهجت: تراشیدن ریش جایز نیست چه تمام ریش یا قسمتی از آن.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: احتیاط وجوبی در عدم تراشیدن ریش و بهتر آن است که مسلمان از مثل کروات اجتناب کند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: تراشیدن ریش و ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد حرام است، سزاوار نیست مسلمین از کراوات استفاده کنند، بلکه احتیاط در ترک استفاده از آن است.

حضرت ایت الله مکارم شیرازی: احتیاط در ترک ریش تراشی است و بهتر است از کروات استفاده نشود و اگر جنبه اشاعه ی فرهنگ کفار داشته باشد اشکال دارد .

حضرت ایت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب ازتراشیدن ریش اجتناب شودواستفاده ازکروات اگرمستلزم مفسده باشد حرام است.

حضرت ایت الله وحید خراسانی: احتیاط واجب در ترک تراشیدن ریش است و انچه که تشبه به کفار باشد جایز نیست.

حضرت ایت الله تبریزی: بنابر احتیاط واجب تراشیدن ریش تماما جایز نیست.

منبع: مسائل جدید، ج1، ص74

 

دلایل حرمت ریش تراشی:

دربالابرخی از استفتائات مراجع رو در مورد تراشیدن ریش ذکر کردیم اما شاید برای بعضی سوال باشه که چرا تراشیدن ریش حرومه و دلیلش چیه؟

یکی از دلائلی که میتونیم به اون استناد کنیم روایات قطعی هست که در مورد این مسئله وجود داره مثلا به این دو روایت نگاه کنید:

ماازادله 4گانه شرع مقدس اسلام دلایلی براین مطلب میاوریم که فقها و مراجع از مجموع این روایات استفاده کرده اند که ریش تراشی اشکال دارد.

الف)سیره عملی ائمه و پیامبر در تراشیدن ریش:

یکی از ادله دیگر در مورد حرمت تراشیدن ریش اینهکه فقها به سیره پیامبر و امامان معصوم تمسک کردن و این روش زندگانی را به عنوان یک دلیل برای خودشون قرار دادن

چون سیره و روش عملى پیامبران و امامان و اصحاب ائمه (ع) گذاشتن ریش بوده. و ما در تاریخ سراغ نداریم پیامبر یا امامى ریشش را تراشیده باشد. بنا بر این تراشیدن ریش بر خلاف احتیاط است و کوتاه کردن سبیل مستحب است.

 

ب)دلیل قرآنی بر حرمت تراشیدن ریش:

آیت الله خویی در کتاب مصباح الفقاهه برای حرمت تراشیدن ریش به این آیه شریفه قران

وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّکُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبيناً

حتماً آنان را گمراه می‌کنم و به دنبال آرزوها و خیالات روانشان می‌گردانم، و (آن گاه که بدین وسیله ایشان را فرمانبر خود کردم، هرچه را خواستم) بدیشان دستور می‌دهم، و آنان (اعمال خرافی انجام می‌دهند و از جمله گوشهای چهارپایان را قطع می‌کنند، و بدیشان دستور می‌دهم، و آنان آفرینش خدا را دگرگون می‌کنند (و حتّی دین خدا را تغییر می‌دهند، و فطرت توحید را به شرک می‌آلایند!) و هر که اهریمن را به جای خدا سرپرست و یاور خود کند، به راستی زیان آشکاری کرده است. (1)

1)نساء 119                                 

 

ج)برخی از روایات در مذمت تراشیدن ریش:

1)در روایاتی امر شده به بلند گذاشتن ریش و زدن سبیل ها و از تشبیه به یهود و مجوس نهی گردیده است(1)

2) در روایاتی معروف به جعفریات آمده است که تراشیدن ریش مثله کردن است و هر کس مثله کند، لعنت خدا بر او باد. (2)

3) روایاتی که دلالت دارند بر این که سلوک و مسلک دشمنان دین جایز نمی باشد. ریش تراشی از جمله آن ها محسوب میشود.

4)پیامبر (ص ) در خطاب به دو پیام آور کسری فرمود: وای بر شما !چرا این گونه هستید؟ آن دو گفتند :پادشاه ما را این گونه امر کرده ، پیامبر فرمود: اما پروردگار من امر فرموده که ریشم را بگذارم و سبیل هایم را کوتاه کنم . (3)

5) فرمایش امام علی (ع ): اقوامی بودند که ریش تراشی نمودند و سبیل ها را گذاشتند ،پس مسخ شدند. (4)

6) و می فرماید «فلیغیرن خلق الله » تراشیدن ریش تغییر خلقت به شمار می آید. پس حرام است .(5)

مثلا پیامبر فرمود: «سبیل را بتراشید (کوتاه کنید). ولی محاسن را وا بگذارید و خود را شبیه به یهود نکنید» . (6)

باز از حضرت نقل شده: «مجوس ریش هایشان را می‌تراشیدند و سبیل هایشان را وا می‌گذاشتند، ولی ما مسلمانان سبیل‌ها را کوتاه می‌کنیم و ریش را وا می‌گذاریم و این بر اساس فطرت و خلقت است » . (7)

 

منابع:

1)المستدرک ، ج 1، ص 59 ، نشر دار الاحیا لتراث العربی، بیروت، بی تا .

2)همان، ص 59 .

3) وسائل الشیعه ، ج 2 ص 117 همان .

4)همان

5)مصباح الفقاهه ، تقریرات درس محقق خویی

(6و7)شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة ، ج 2 ، ص 117،

 

 

جواب به چند سوال:

1)اگر كسي موهاي صورتش و ريش هايش به طور كامل و يكنواخت نرويد و اگر بگذارد كه رشد كنند حالت زننده اي به چهره ي شخص بدهد آيا در اين صورت تراشيدن ريش حرام است؟

جواب: این حالتی که برای محاسن گفتید حکم ریش بر آن صدق نمی کند...یعنی ریش نیست.پس تراشیدن آن مشکلی ندارد

 

2)آیاریش پروفسوری اشکال دارد:

آیت الله مکارم شیرازی: آیا اشکالی ندارد. استفتائات معظم له

 

3)آيا گذاشتن ريش پروفسوري كفايت مي‏كند؟

امام، آیت الله خامنه‏ اي، آیت الله بهجت، آیت الله صافي، آیت الله نوري و آیت الله سيستاني: خير، تراشيدن مقداري از ريش (دو طرف گونه‏ها) نيز حكم تراشيدن تمام آن را دارد،یعنی پرفسوری جایزنیست.

آیت الله تبريزي، آیت الله مكارم و آیت الله فاضل: اگر چانه و اطراف آن (يك چهارم صورت) تراشيده نشود، به طوري كه در وقت مواجهه صدق كند ريش دارد، كفايت مي‏كند

منابع:

امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 84؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3،م 43؛

 خامنه‏اي، اجوبة، س 1413؛

سيستاني؛ سايت، ريش تراش، س 1 و 3؛

صافي، جامع الاحكام، ج 2، س 1743؛

بهجت، توضيح‏المسائل، متفرقه، س 4؛

نوري، استفتاءات، ج 1، س 492 و 493.

مكارم، استفتاءات، ج 2، س 751؛

فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 955 و ج 2، س 941؛

تبريزي، استفتاءات، س 1087.



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 فروردين 1393برچسب:, توسط کانون توحید


فکر می کنم بهترین فیلتر شکن دنیا باشه که خود خدا هم زیر این فیلتر شکن امضا و مهر کرده ...باوری نداری
" ان الصلاه تنهی عن فحشا و المنکر عنکبوت/۴۴"

نماز ...............

( ۲- ماه مبارک رمضان )

این سری از فیلتر شکن ها مدت زمان طولانی برای شما کاربرد دارد و حتی باعث می شود ویروس هایی با گناه وارد خود کرده اید قتل عام کند .

ماه مبارک رمضان


( ۳- قرآن )

فقط برای این فیلترشکن بگویم که نظیرش اصلا وجود ندارد همه متخصص فیلتر شکنی (پیامبران) جلوی این کلام الهی زانو می زنند ... برای اثر کردنش اول قدم خواندنش و فهمیدن و پله آخر عمل کردن به آن است.

قرآن

( ۴- محبت اهل بیت )

متاسفانه این نسخه از فیلتر شکن ها همه جا پخش نشده و به گفته صاحبان این فیلتر شکن ها این برای کسانی است واقعا به ما اعتقاد داشته و پیرو ما باشند.

محبت اهل بیت

( ۵- اذکار )

این ذکر باید توسط متخصصشان تجویز بشود.
اخطار اخطار : در مورد این فیلترشکن باید گفت نسخه های تقلبی زیادی وجود دارد پس مواظب باشید.

اذکار آسمانی

 

 

 

*********************************************************

دلایل فیلتر شدن :

وقتی انسان گناه می کند به دلیل جهلشان به ازای هرگناه یک قدم از خدا دور می شود این فیلتر ها بر چشمانمان ، گوش هایمان و قلب ما سیطره می زند و اگر کسی دچار این گناهان شد اگر به یکی از این فیلتر شکن ها وصل باشد ان شاءالله به راه مستقیم هدایت می شود.

شیطان

 

عذاب خدا

دوستـــان هنـــــوز دیر نشـــده ، توبه کنیـــم ...
روزی که یگانه منجی ( عج ) ظهور می کند نزدیک است ...
پس همین حالا بر شیطان رجیم لعنت بکنیم و راهمان را از او که دشمن مسلمین جهان به خصوص شیعه هاست , جدا بکنیم !!!

بازآ بازآ هر آنچه هستی بازآ***گر کافر و گبر و بت‌پرستی بازآ

این درگه ما درگه نومیدی نیست***صد بار اگر توبه شکستی بازآ

********************************

 

خدایا، اندیشه‌ام را در مسیری معنوی و روحانی قرار ده، تا روحم را با تو درآمیزم، و لذت ِ بودن ِ با تو را در لحظه لحظه‌ی زندگی‌ام دریابم.
 
********************************

اللـــهم عجـــل لولیـــک الفـــرج

 

 

 

 



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 دی 1392برچسب:, توسط کانون توحید

احکام پنجگانه

احکام مجموعه ای از بایدها و نبایدهاست که در مجموع به پنج دسته تقسیم می شود که در طرح زیر به طور مختصر بیان شده است:

واجب - بایدها مانند نماز، روزه

حرام - نبایدها مانند دروغ و شراب خوری

مستحب - انجامش بهتر مانند نماز جماعت، نماز نافله

مکروه - ترکش بهتر مانند خوردن غذاهای داغ، فوت کردن به غذا

مباح - ترک و عمل آن یکسان مانند نشستن و برخاستن بطور معمول

 

فلسفه احکام

گروهی، سؤالهایی درباره فلسفه احکام می کنند؛ به عنوان مثال، می پرسند:

چرا باید نماز بخوانیم؟ چرا باید برای نماز وضو بگیریم؟ فلسفه این که در نماز پیشانی خود را بر روی خاک می گذاریم چیست؟ چرا در اسلام  استعمال ظروف طلا و نقره حرام است؟ چرا دفن میت لازم است؟ چرا خوردن گوشت مردار جایز نیست؟ و چرا... .

پاسخ: برای این که پاسخ تمام سؤالهای فوق و نظایر آنها روشن شود، بهتر است که یک اصل اساسی و قاعده کلی در باره فلسفه احکام بیان شود تا در همه موارد، قانع کننده باشد.

ما وقتی به زندگی روزانه خود می نگریم، می بینیم هنگامی که بیمار می شویم و به دکتر مراجعه می کنیم، دکتر نسخه ای مرکب از چند داروی مخصوص، مانند آمپول، کپسول، و قرص برای ما می نویسد و دستور می دهد که هر روز یکی از این آمپولها را تزریق کنید و هر چهار ساعت یکی از این کپسولها و هر شش ساعت یکی از این قرصها را میل نمایید و اضافه می کند که از ترشیها و غذاهای سرخ کرده پرهیز کنید و...

ما بدون این که از خصوصیات داروها سؤالی نماییم به دستورهای او عمل می کنیم، زیرا به علم و دانش و تخصص وی در رشته طب معتقدیم و می دانیم که او جز معالجه و بهبود ما منظور دیگری ندارد.

همین طور وقتی به یک مهندس ساختمان مراجعه می کنیم و از او می خواهیم که برای ما ساختمان زیبایی بسازد، او می گوید این نقشه در زمین شما جالب از کار در می آید و لازم است که لوازم و مصالحی را که صورت می دهم، تهیه کنید؛ ما چون به تخصص او در رشته ساختمان ایمان داریم و می دانیم که او نمی خواهد به ما ضرر و زیانی برساند، بنابه دستور او مصالح را طبق صورتی که به ما داده است، تهیه می کنیم و در اختیار او می گذاریم و هیچ در کار او چون و چرا نمی کنیم.

این دومثال و نظایر آن روشن می کند که اگر انسان به علم و دانش کسی ایمان داشته باشد و او را در رشته خود متخصص بداند و نیز بداند که نظر سویی در کار نیست، قطعا دستورات او را در آن رشته بدون این که از [42] او توضیحات زیادی بخواهد، مورد عمل قرار می دهد.

اکنون که این مقدمه روشن شد می گوییم: احکام و مقررات دینی هم نسخه هایی است که پیامبران الهی و پیشوایان دینی از طرف خدا برای بشر آورده اند تا سعادت و خوشبختی آنان را از هر جهت تامین نمایند.

بدیهی است هنگامی که ما اعتقاد داشته باشیم که این احکام از علم بی پایان خدای تبارک و تعالی سرچشمه گرفته و به حکمت و لطف و مهربانی خدا ایمان داشته باشیم و نیز بدانیم که پیامبران الهی در تبلیغ و رساندن احکام به هیچ وجه گرفتار خطا و لغزش نمی شوند، (به معصوم بودن آنان معتقد باشیم) در این صورت با کمال جدیت و بدون هیچ گونه اضطرابی در عمل به دستورهای دینی می کوشیم و هیچ نیازی نمی بینیم که از فلسفه احکام و مقرراتی که قرار داده شده است سؤال نماییم؛ زیرا می دانیم که خدا علم برآغاز و انجام همه چیز دارد و هرچه مقرر کرده به خیر و صلاح ما بوده است و انبیای الهی، در بیان احکام، اشتباهی نکرده اند.

آری، اگر کسی در وجود خدا یا علم و دانش و حکمت او یا در حقانیت انبیا و معصوم بودن آنان تردید داشته باشد، لازم است قبل از این سؤال در اصل اعتقاد به خدا و صفات کمالیه او و حقانیت پیامبران الهی و صفات ایشان وارد بحث شود.

بنابراین، کسانی که پایه توحید خود را محکم ساخته اند و طبق دلایل قطعی عقیده دارند که قانونگذار اسلام یعنی، خداوند متعال، بی نیاز مطلق و دارای علم و حکمت بی پایان است، هیچ گونه تردیدی نخواهند داشت که تمام احکام و مقررات و دستورهای اسلامی که پیامبر اسلام از طرف خدای متعال برای بشر آورده است، دارای مصالح و فوایدی می باشد، زیرا علم و حکمت خدای بزرگ ایجاب می کند که هیچ فرمانی


را بدون رعایت مصالح بندگانش ندهد و چنین افرادی همیشه در صدد پیروی از دستورهای الهی هستند و دانستن و ندانستن جزئیات فلسفه احکام در روحیه آنان اثری نخواهد داشت.

البته ما نمی گوییم کسی نباید از فلسفه احکام سؤال کند و یا نباید به دنبال تحقیق و جستجو بر آید، زیرا شکی نیست که هر کسی این حق را دارد که با تمام وسایل ممکن برای آگاهی از اسرار احکام و قوانین دینی بکوشد و خوشبختانه امکانات زیادی هم برای این کار موجود است، چنان که در قسمتی از آیات قرآن مجید و بسیاری از کلمات پیشوایان بزرگ دین ما، توضیحاتی درباره فلسفه احکام وارد شده است و از طرفی یک سلسله قراین عقلی که با پیشرفت علوم، روز به روز افزایش می یابد، پرده از روی بسیاری از این اسرار برداشته است.

خلاصه، با این که ما حق این سؤال را داریم و تا اندازه ای هم امکانات آن موجود است، ولی هرگز نباید انتظار داشته باشیم که با معلومات محدود بشری به تمام جزئیات اسرار و فلسفه احکام دست یابیم، زیرا این احکام از مبدئی سرچشمه گرفته است که تمام علوم و دانشهای وسیع امروز، در برابر علم او حکم قطره در برابر دریا راهم ندارد و اساسا ناچیزی معلومات ما در برابر مجهولات مطلبی است که امروزه دانشمندان بزرگ دنیا با صراحت کامل به آن اعتراف می کنند.

بنابراین، اگر ما تمام کوششهای لازم را برای آگاهی از فلسفه یک حکم به کار بردیم، ولی مطلب قابل توجهی به دست نیاوردیم، هرگز نمی توانیم آن حکم را نادیده بگیریم و یا بگوییم این حکم هیچ فایده و مصلحتی در بر ندارد، زیرا عدم درک مصلحت غیر از آن است که مصلحتی نداشته باشد.

حضرت رضا - علیه السلام می فرماید:

«انا وجدنا کل ما احل الله تبارک و تعالی ففیه صلاح العباد وبقائهم ولهم الیه الحاجة التی لایستغنون عنها ووجدنا المحرم من الاشیاء لاحاجة للعباد الیه ووجدنا مفسدا داعیا الی الفناء والهلاک» (22)

همانا ، چنین یافتیم که هر آنچه را که خدای تبارک و تعالی حلال فرموده صلاح و بقای بندگان در آن بوده است و به آن احتیاج دارند و بی نیاز از آن نیستند و در آنچه حرام نموده است نیازی برای بندگان به آن نیافتیم بلکه مایه فسادی است که ایشان را به سوی نابودی و هلاکت سوق می دهد.»

و بر همین اساس، دانشمندان می گویند: احکام شرع تابع مصالح و مفاسد است؛ یعنی، هیچ چیزی بدون جهت حلال و یا واجب نمی شود؛ این طور نیست که خدا مثلا شراب را بی هیچ مفسده و ضرری حرام و یا نماز صبح را بی هیچ مصلحت و فایده ای واجب کرده باشد. البته وقتی گفته می شود، فلان کار به مصلحت بشر است، نباید تنها به فواید جسمی و بهداشتی آن توجه داشت، بلکه فواید، روحی، فردی، اجتماعی، دنیوی، اخروی و دیگر فواید آن را نیز ملاحظه کرد که، همه جزو مصالح بندگان است وچه بسا یک حکم، فایده جسمی برای بشر نداشته باشد، ولی روحیات او را تهذیب نماید؛ به عنوان مثال شاید گذاشتن پیشانی برروی خاک اثر بهداشتی نداشته باشد، ولی این که روح تواضع و بندگی انسان را در مقابل خداوند پرورش می دهد و کبر و خودبزرگ بینی را از وی دور می کند، خود ، بزرگترین فایده و مصلحت محسوب می شود.

و نیز ممکن است فایده یک حکم از نظر فردی معلوم نباشد؛ فرض  کنید اسلام می گوید: استعمال ظروف طلا و نقره حرام است؛ شاید به ظاهر این حکم، مصلحت فردی نداشته باشد، ولی عمومی شدن این کار موجب می شود که قسمت مهمی از ثروت مملکت در خانه ها متمرکز شود و در نتیجه، زیانهای اقتصادی زیادی برای جامعه و ملت به بار آورد همچنین اگر عده ای غذا نداشته باشند، در مقابل، دسته دیگر در ظروف طلا غذا بخورند، اختلاف طبقاتی فاحشی پیش می آید و چه بسا مشکلاتی به وجود می آورد که ممکن است گاهی اجتماعی را به خاک و خون بکشد و اتفاقا همین اختلاف طبقاتی و رفع خصومتهای بین طبقات، یکی از فواید و فلسفه هایی است که اسلام در قانون وجوب زکوت در نظر گرفته است.

امام هشتم - علیه السلام می فرماید:

«و علة الزکوة من اجل قوت الفقراء وتحصین اموال الاغنیاء» و امام ششم - علیه السلام می فرماید:

«ان الله عزوجل فرض للفقراء فی مال الاغنیاء ما یسعهم... ولو ان الناس ادوا حقوقهم لکانوا عایشین بخیر»

و نیز در حدیث دیگر می فرماید: «ولوان الناس ادوا زکوة اموالهم ما بقی مسلم فقیرا محتاجا» (23)

خلاصه معنای این چند حدیث این است که خداوند متعال با مقرر کردن قانون زکات خواسته است، نیازمندیهای فقرا و مستمندان برطرف گردد و اموال اغنیا محفوظ بماند و همه مردم زندگی رضایتبخشی داشته باشند و اگر مردم زکات و سایر حقوق مالی را می پرداختند، هرگز فقیر و نیازمندی در جامعه مسلمانان پیدا نمی شد و همه با خیر و خوبی [46] زندگی می کردند.

و بطور خلاصه باید گفت: فلسفه اصول احکام و واجبات و محرمات، مثل فلسفه تحریم شراب (که مضرات جسمی و روحی آن از نظر علم هم ثابت شده است) و وجوب نماز و زکات و وضو (که یکی از فلسفه های وضو همان نظافت و پاکیزگی است) برای ما روشن است، ولی فلسفه خصوصیات آنها بطور کامل برای ما روشن نیست.

به عنوان مثال، نمی دانیم که چرا نماز صبح دو رکعت و نماز ظهر وعصر چهار رکعت است و یا چرا هنگام وضو باید دستها را از بالا به پایین بشوییم و یا چرا وقتی گندم به یک حد معلومی رسید، زکات داردو... .

ولی یقین داریم که آنها بدون فایده و مصلحت هم نیستند، زیرا همان طور که قبلا گفته شد، خدای حکیم هیچ حکمی را بدون حکمت و مصلحت نفرموده است، و کسی که به علم و حکمت بی پایان خدا ایمان داشته باشد، دانستن فلسفه احکام و ندانستن آن برای او هیچ تاثیر عملی ندارد، بلکه در هر صورت با جدیت کامل در صدد اطاعت و انجام دستورهای الهی بر می آید.

و شاید یک جهت این که پیشوایان دینی ما زیاد در موضوع فلسفه احکام و جزئیات آن وارد نشده اند، همین باشد که خواسته اند مقررات اسلامی به عنوان یک سلسله قوانین مقدس الهی پیروی شود و از این راه روح ایمان، خداشناسی، بندگی و اطاعت در افراد تقویت گردد تا در مقابل فرمان خدای دانا و حکیم و مهربان، هیچ چون و چرایی نداشته و کاملا مطیع باشند.

در خاتمه لازم است به دو نکته زیر توجه شود:

1. فلسفه هایی که در بعضی از روایات وارد شده، اغلب به عنوان یکی از فلسفه ها و فواید حکم ذکر شده است؛ مانند روایت زیر که:

«امروا بدفن المیت لئلا یتاذی به الاحیاء بریحه وبمایدخل علیه من ال آفة والفساد» فلسفه لزوم دفن میت این است که مردم از بوی تعفن او اذیت نشوند و نیز موجب امراض و بیماریها نگردد.

این سخن بدان معنا نیست که تنها فلسفه وجوب دفن میت همین است، بلکه منظور بیان یکی از فلسفه های آن بوده است.

2. در بیان فلسفه احکام فقط به دو اصل می توان تکیه کرد:

الف) آنچه از قرآن مجید و کلمات پیشوایان دینی به ما رسیده است که بیشتر آنها را مرحوم شیخ صدوق، یکی از علمای بزرگ شیعه (متوفای 381ه. ق. ) در کتابی به نام «علل الشرایع» جمع آوری کرده و به چاپ نیز رسیده است.

ب) آنچه از نظر علم بطور قطع ثابت شده است، مانند این که امروزه ثابت گردیده است که شراب برای جسم و روان انسان ضررهای زیادی دارد یا گوشت مردار، کانون میکرب و منشا بیماریهایی می باشد که خوردن آن خطرناک است.

این دو اصل باید در فلسفه یابی احکام، همیشه مورد نظر باشد، امامطالبی که فقط در حد احتمال می باشد، به هیچ وجه نباید در مورد فلسفه احکام، مورد اعتماد قرار گیرد و به عنوان فلسفه احکام ذکر شود، زیرا همان طور که احکام دینی حقایقی است صددرصد ثابت، باید فلسفه هایی هم که برای آنها بیان می گردد، جنبه قاطعیت و ثبوت داشته باشد.

بنابراین، تئوری و فرضیه ای که اساس محکمی ندارد و ممکن است چند روز بعد، تغییر پیدا کند، نباید در فلسفه احکام مورد اعتماد قرار بگیرد.
22. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج 1، ص 93.23. وسائل، ج 6، ص 3 - 5.



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 1 مهر 1392برچسب:, توسط کانون توحید